Wróć
Dodano: 07.11.2024
Te kompetencje ważniejsze są niż płynny angielski czy matematyka w jednym palcu! Mowa o umiejętnościach społecznych, takich jak komunikacja, empatia, samokontrola czy asertywność. Z raportu UNICEF wynika, że ponad 30% dzieci w Polsce ma z tym problem. Dlatego trening umiejętności społecznych stał się tak popularny w ostatnich latach. Sprawdź, czy Twoje dziecko też go potrzebuje!
Dlaczego współczesne dzieci mają problem z nawiązywaniem przyjaźni czy empatią? Eksperci podkreślają, że przyczyną jest deficyt swobodnej zabawy oraz nadużywanie urządzeń ekranowych. Carl Honoré w książce „Pod presją. Dajmy dzieciom święty spokój” wyjaśnia, że dzieci, które bawią się bez nadzoru dorosłych, uczą się w sposób naturalny:
Dlatego warto zapewnić dziecku swobodną zabawę na co dzień, wprowadzić limity na urządzenia ekranowe i jeśli to konieczne, znaleźć zajęcia w ramach treningu umiejętności społecznych. Stawka jest wysoka, bo kompetencje społeczne wykształcone w dzieciństwie rzutują na całe życie. Wpływają na budowanie udanych relacji z przyjaciółmi i bliskimi, pomagają odnaleźć się w okresie edukacji, a potem na dynamicznie rozwijającym się rynku pracy.
Podejrzewasz, że trening umiejętności społecznych przydałby się Twojemu dziecku, ale chciałbyś poznać bliżej zasady tej terapii? W tym akapicie odpowiadamy na pytania, które najczęściej nurtują rodziców. Eksperci podkreślają, że z zajęć TUS najwięcej korzyści czerpią dzieci w wieku wczesnoszkolnym, ale dostępne są też tego typu warsztaty przeznaczone dla nieco starszych uczniów oraz nastolatków.
Trening umiejętności społecznych to jeden z rodzajów terapii grupowej, z którego często korzystają dzieci z diagnozą ZA, ADHD, ale też nieśmiałe, przejawiające agresywne zachowania, mające problemy z adaptacją i utrzymywaniem relacji z rówieśnikami oraz dorosłymi.
To najczęściej zajęcia prowadzone w formie cyklicznej. Każde z nich ma swój temat przewodni powiązany z konkretną umiejętnością społeczną, którą ma wykształcić.
Podczas treningu umiejętności społecznych uczestnicy ćwiczą m.in. zawieranie znajomości, inicjowanie rozmowy, słuchanie oraz zadawanie pytań, odmawianie, wyrażanie krytyki i jej przyjmowanie, dyskutowanie. Autorzy książki „Naucz mnie jak radzić sobie z emocjami, komunikować się, znaleźć przyjaciół” proponują 20 tematów treningu TUS prowadzonego metodą eklektyczną. Poniżej przedstawiamy 3 przykładowe zagadnienia.
Jedna sesja trwa od 45 minut do 1,5 godziny – wszystko zależy od predyspozycji oraz wieku uczestników. Cały cykl przewidziany jest natomiast na kilkanaście spotkań. Zdarza się, że trening umiejętności społecznych dla dzieci realizowany jest w ramach półkolonii.
Trening umiejętności społecznych mogą realizować psychologowie, pedagodzy, pedagodzy specjalni, wychowawcy. Również pozostali nauczyciele w ramach szkoleń z doskonalenia zawodowego podnoszą swoje kwalifikacje w tym obszarze. Zajęcia TUS odbywają się w szkole lub placówkach, które specjalizują się w tego typu terapii.
Wybór odpowiednich zajęć TUS to jedna strona medalu, ale w rozwój umiejętności społecznych uczniów w wieku wczesnoszkolnym i szkolnym powinni zaangażować się również rodzice. Co możesz robić na co dzień, by wspierać dziecko w tym aspekcie? Przede wszystkim regularnie rozmawiajcie i podejmujcie wspólne działania, takie jak gry w planszówki, czytanie na głos (nawet z nastolatkami), wspólne oglądanie filmów i organizowanie rodzinnych wycieczek.
Ważne jest zachęcanie dziecka do udziału w różnych zajęciach grupowych: treningach sportowych, harcerstwie, kółkach artystycznych. Dzieci uczą się przez naśladowanie, dlatego bądź życzliwy i empatyczny dla ludzi wokół. Zadbaj o to, by konflikty z bliskimi rozwiązywać w sposób kulturalny i spokojny. Wzmacniaj poczucie własnej wartości u dziecka i stosuj pozytywne wzmocnienia, zwłaszcza w kontekście pożądanych zachowań społecznych.
Na koniec pamiętaj: nauka kompetencji społecznych jest procesem i u każdego przebiega w innym tempie. Wszystko zależy od charakteru, temperamentu oraz potencjalnych zaburzeń i trudności Twojego dziecka. Jednak warto o to zawalczyć, bo stawka jest ogromna: szczęśliwy młody człowiek, a potem spełniony dorosły.
Warto doczytać:
UNICEF: Polska dopiero na 31. miejscu w rankingu jakości życia dzieci w krajach bogatych
Kształtowanie umiejętności społecznych u dzieci – dlaczego jest ważne?
S. Sitkowska, M. Kocurowska, D. Berent, Naucz mnie jak radzić sobie z emocjami, komunikować się, znaleźć przyjaciół
C. Honoré, Pod presją. Dajmy dzieciom święty spokój