Pierwsza pomoc w szkole – obowiązkowe zajęcia od 1 września 2024 r.

Dziesięcioletni Mateusz z Poznania uratował życie swojemu wujkowi, bo wziął udział w nieobowiązkowym kursie pierwszej pomocy w szkole. Od 1 września 2024 roku, zgodnie z rozporządzeniem MEN, takie zajęcia są już obligatoryjne. Sprawdź, które klasy szkoły podstawowej zdobędą wiedzę ratującą życie i dlaczego warto ją regularnie odświeżać!

Edukacja zdrowotna jest ważna

W roku szkolnym 2024/2025 Ministerstwo Edukacji Narodowej chce skupić się na wzmocnieniu edukacji zdrowotnej. Pierwszy krok to pierwsza pomoc w szkole – zajęcia obowiązkowe dla uczniów z klas IV–VII. Przypomnijmy, że najstarsza klasa SP omawia tematy związane z pierwszą pomocą w ramach edukacji dla bezpieczeństwa.

Lekcje pierwszej pomocy w szkole – ile godzin?

Nauka pierwszej pomocy w szkole będzie realizowana na lekcjach wychowawczych. Decyzję o liczbie godzin oraz szczegółowej tematyce kursu podejmuje wychowawca.

Kto może prowadzić zajęcia?

Z reguły będą to wychowawcy, ale mogą oni wspierać się wiedzą zaproszonych specjalistów np. wolontariuszy z NGO. Jednocześnie Ministerstwo Edukacji Narodowej zaznacza, że nie wybrało żadnej konkretnej organizacji do realizacji takich zajęć lub szkoleń dla nauczycieli.

Tematyka pierwszej pomocy a edukacja wczesnoszkolna

Warto też wiedzieć, że w roku szkolnym 2024/2025 uzupełniono podstawę programową dla klas I-III o znajomość podstawowych zasad udzielania pierwszej pomocy.

Liczby nie kłamią – kurs pierwszej pomocy w szkole potrzebny od zaraz!

Jeśli nie jesteś przekonany, czy pierwsza pomoc w szkole to konieczność, sprawdź poniższe statystyki, które działają na wyobraźnię.

4 minuty – po tym czasie bez dostępu do tlenu następuje utrata czynności życiowych: te złote minuty decydują o przeżyciu. Średni czas od momentu wezwania do przyjazdu karetki na miejsce wypadku to 8 minut (miasto) i 15 minut (obszar pozamiejski). Warto więc nie tylko wezwać pomoc, ale od razu przystąpić do działania.

19% – według danych CBOS tylko co piąty Polak jest całkowicie pewny swoich umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy. Warto edukować w szkole, by poprawić te statystyki.

pierwsza pomoc w szkole cytat

W Polsce o edukację w zakresie pierwszej pomocy dba od lat Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy w ramach programu „Ratujemy i Uczymy Ratować”. Nie zapomina o tym Ministerstwo Edukacji, które oprócz wprowadzenia nowego rozporządzenia, zadeklarowało też, że wyśle do kuratorów oświaty list z prośbą o to, żeby zadbali (na swoim terenie) o pozytywny klimat wokół tych działań Fundacji WOŚP.

pierwsza pomoc w szkole zajęcia

3 najważniejsze argumenty za nauką pierwszej pomocy w szkole

Liczby liczbami, ale czy pierwszej pomocy nie powinni uczyć się przede wszystkim dorośli? Przecież może to być zbyt traumatyczne dla dzieci – przestrzegają niektórzy! Eksperci jednak obalają ten mit i podają 3 kluczowe argumenty, które przemawiają za kursami pierwszej pomocy w szkole.

  1. Pierwsza pomoc w szkole to oswajanie się z tym tematem od najmłodszych lat. Jeśli uczymy się czegoś od dziecka, w dorosłości sięgamy po tę wiedzę naturalnie.
  2. Ze względu na to, że dzieci nie mają oporów (jak dorośli) zdobytą wiedzę na kursach potrafią zastosować w praktyce. Jak podkreślają ratownicy i lekarze: w sytuacji stresowej, np. związanej z wypadkiem w domu, często to najmłodsi zachowują zimną krew.
  3. Dzieci bywają jedynymi osobami na miejscu wypadku, np. gdy sytuacja dotyczy rodzica lub innej osoby z rodziny.

Dowodem na to, że młodzi ludzie też mogą być ekspertami w ratownictwie, jest 10-letni Mateusz, o którym wspomnieliśmy we wstępie. Kiedy jego 30-letni wujek stracił oddech, niezwłocznie wezwał pomoc i wykonał resuscytację. Skąd wiedział, jak się zachować? Dwukrotnie brał udział w nieobowiązkowych szkoleniach z pierwszej pomocy.

pierwsza pomoc w szkole cytat

W przypadku nauki pierwszej pomocy w szkole (kursów czy pogadanek) najważniejsza jest powtarzalność. Ważna jest teoria, by uczeń bez zastanowienia umiał wybrać numer alarmowy i wiedział, jak przeprowadzić rozmowę. Liczy się jednak przede wszystkim praktyka: sposób podchodzenia do poszkodowanego, zastosowanie ucisków i wdechów oraz ułożenie w pozycji bocznej. Aby zdobyć takie umiejętności, każde uczeń musi sam popróbować różnych technik (np. uciskania na fantomie) i powtórzyć je wiele razy.

Skuteczność w przypadku na przykład przeprowadzenia resuscytacji nie jest uzależniona od wieku: liczy się to, jak dobrze zostaliśmy przeszkoleni. Dlatego każda dodatkowa godzina przeznaczona na naukę pierwszej pomocy w szkole to szansa na podarowanie kolejnych lat życia poszkodowanym w wypadku. Warto też wziąć pod uwagę fakt, że statystycznie pierwszej pomocy najczęściej udzielamy naszym bliskim. Rozmawiaj o tym z dzieckiem również w domu.

Warto doczytać:

Mały-wielki bohater z Poznania

Od września 2024 r. pierwsza pomoc w szkołach podstawowych

EllipsesLeft

Najnowsze wpisy

EllipsesRight